دلالتهای متنی قرآن بر توجه ﺑﻪ شکل گیری ﺗﻔﻜـﺮ اﻧﺘﻘـﺎدی

دلالتهای متنی قرآن و متون اسلامی بر توجه ﺑﻪ شکل گیری ﺗﻔﻜـﺮ اﻧﺘﻘـﺎدی و ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﻋﻘﻼﻧﻲ در ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ اﺳﻼﻣﻲ

در اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر، ﺑﻌﺪ از روﺷﻦ ﺷﺪن ﻣﻌﻨﺎی ﻋﺎم و ﺧﺎص ازآﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن , وﺑﺎ ذﻛﺮ ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ آن در ﻧﻈﺎم ﻫﺎی تﺮﺑﻴﺘﻲ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻋـﺎم و ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﺧـﺎص درﻧﻈـﺎم ﺗﻌﻠـﻴﻢ وﺗﺮﺑﻴـﺖ اﺳﻼﻣﻲ، وﺟﻮه اﺷﺘﺮاک ﺷﻴﻮ ة ﻟﻴﭙﻤﻦ در ﻃﺮاﺣﻲ ﻧﻈﺎم و ﻣﺪل آﻣﻮزش ﺗﻔﻜﺮ ﺧﻼّق و اﻧﺘﻘـﺎدی، ﺑـﺎ ﺷﻴﻮه ﻗﺮآﻧﻲ وآﻣﻮز ه ﻫﺎی دﻳﻨﻲ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ و ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻬﺎده ﺷﺪ وﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ رﺳﻴﺪﻳﻢ : ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺷﻴﻮة آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن در ﻣﺪل ﻟﻴﭙﻤﻦ، ، اوﻻ درﻣﻲ ﻳﺎﺑﻴﻢ ﻛﻪ او ﻧﻴﺰ در اراﺋﺔ ﭘﺎراداﻳﻢ آﻣ ﻮزﺷﻲ ﺧﻮد دارای زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻧﻈﺮی وﺗﺌﻮرﻳﻜﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ رﻳﺸﻪ ﻫﺎی اﺻـﻠﻲ نآرا در آراء ﺟﺎن دﻳﻮﻳﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺟﺴﺖ وﭼﻮن ﻧﻘﻄﻪ ﺛﻘﻞ آﻧﻬﺎ درﺗﺎﻛﻴﺪات وی ﺑﺮ ﺗﺒﻴﻴﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﺑـﻪ ﺟﺎی ﺣﻔﻆ ﻣﻄﺎﻟﺐ اﺳﺖ و از ﺳﻮی دﻳﮕـﺮ ﺑـﺎ ﺗﺤﻠﻴﻠـ ﻲ ﻛـﻪ از واژه ﻓﻜـﺮ و ﻋﻘـﻞ در ﻗـﺮآن و ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻛﺮدن اﺻﺎﻟﺖ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺪاﻳﺘﮕﺮی ﺗﻌﻘﻞ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺒﻴﻴﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻲ اﻧﺠﺎﻣﺪ ﺻـﻮرت ﮔﺮﻓـﺖ ﻗﺮاﺑﺖ و وﺟ ﻪ اﺷﺘﺮاک ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮی در ﻣﺪل آﻣﻮزﺷﻲ و ﺗﺮﺑﻴﺘـﻲ اﺳـﻼم ﺑـﺎ ﻧﻈـﺎم او را ﻣـﻲ ﺗـﻮان  . 1 اﺳﺘﻨﺘﺎج ﻧﻤﻮد

ثﺎﻧﻴﺎ، ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ی ﻛﻪ ﻟﻴﭙﻤﻦ ﺑﺎ ﺷﻴﻮه ﻫﺎ ﻳﻲ ﭼﻮن ﻧﻘﺎﺷﻲ ، ﻃﺮح ﻗﺼﻪ و ﻳﺎ ﺳﺌﻮال اﻓﻜﻨـﻲ در ﭘﻴﺶ روی ﻣﺘﺮﺑﻴﺎن و ﻗﺮار دادن آﻧﻬﺎ در ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻫﺎی ﻣﺒﻬﻢ واﻳﺠﺎد ﺳﺌﻮال ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺣﺬف ﻋﻤﺪی ﺑﺮﺧﻲ ﻧﻜﺎت  ﺑﻪ ﺧﻠﻖ اﻳﺪه ﻫﺎ و ﺗﻔﻜﺮات ﻧﻮﻳﻦ ﺑﺎ ﺗﺤﻠﻴﻞ وﺗﺒﻴﻦ اﻃﻼﻋﺎت آ ﻧﺎن ﻛﻤـﻚ ﻣـﻲ ﻛﻨﻨـﺪ ﻗﺮآن ﻧﻴﺰ ﺑﺮای ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺑﺴﺘﺮ ﻻزم ﺟﻬﺖ ﺗﺒﻴﻴﻦ آﮔﺎﻫﻲ ﻫﺎ وﺗﺎﻣﻞ ﻧﻘﺎداﻧﻪ راﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ دو ﺷﻜﻞ ﻣﺘﻦ ﻣﺤﻮر و ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻣﺤﻮر، در ﺑﻄﻦ ﻣﺘﻦ داﺳﺘﺎﻧﻲ و ﻏﻴﺮ داﺳﺘﺎﻧﻲ اوﻻ ﻣﺨﺎﻃـﺐ را ﺑﻪ ﺗﻔﻜﺮ، ﺛﺎﻧﻴﺎ ﺟﻬﺖ دﻫﻲ اﻧﺪﻳﺸﻪ ﺑﺮای ﻣﻔﻴﺪ ﺑﻮدن ﺳﻮق ﻣﻲ دﻫﺪ و زﻣﻴﻨﻪ ای از ﺗﻌﻠﻴﻢ وﺗﺮﺑﻴـﺖ راﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ در آن آاﻛﺘﺸﺎف - ﮔﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﺟﺎی اﻧﺘﻘﺎل آﮔﺎﻫﻲ ﺻﻮرت ﮔﻴﺮد ؛

- ﻫﺪﻓﻬﺎی آن اﻳﺠﺎد ﻧﻴﺎز ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻧﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻧﻴﺎز ؛

- ﭘﻴﺎﻣﻬﺎ از ﺑﻴﺮون ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻧﻤﻲﺷﻮﻧﺪ ﺑﻠﻜﻪ از درون ﺑﺎز ﻳﺎﺑﻲ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ؛

 - ﻣﻬﺎرت ﻣﺮﺑﻲ وﻣﻌﻠﻢ آﻣﺎده ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻣﺘﺮﺑﻴﺎن ﺑﺮای اﻇﻬﺎر ﻧﻈﺮ آزاد ، ﻃﺮح ﺳﺌﻮاﻻت واﺑﻬﺎﻣﺎت

وﺑﻴﺎن ﺗﻔﺴﻴﺮﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺖ ﻛﺸﻒ ﺗﻤﺎﻳﻼت ﺷﻨﻮﻧﺪﮔﺎن وﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﻘﺎط ﻛﻮر ﺑﺤﺚ .می باشد، واﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻫﻤﺎن اﺳﺖ ﻛﻪ اﻣﺮوز ﺑﺎ ﻋﻨﻮان آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻲ ﻛﻮدﻛﺎن از آن ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻣﻲﺷﻮد

ﺑﺮﺧﻲ ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان در ذﻛﺮ ﺗﺎرﻳﭽﻪ روﻳﻜﺮد اﻣﻮزﺷﻲ p4c درﺑﻴﻦ ﻣـﺴﻠﻤﻴﻦ ، ﺑـﻪ ﺗﻼﺷـﻬﺎی ﻋﻠﻤﻲ اﺧﻮان اﻟﺼﻔﺎ ﻛﻪ ﻓﻬﻢ آراء ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺣﻜﻤﺎ و ﻛﺴﺐ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﺗﻔﻜﺮ ﻣﻨﻄﻘﻲ را ﺗﺴﻬﻴﻞ ﺷـﺪه در اﺧﺘﻴﺎر ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن وﻳﮋه ﺧﻮد ﻗﺮار ﻣﻲ دادﻧﺪ اﺷﺎره ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ : « ارﺗﺒﺎط ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﺎ ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘ ﻘـﺎدی و ﻣﻬﺎرت ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻧﺰد ﻓﻴﻠﺴﻮﻓﺎن ﻣﺴﻠﻤﺎن ﻧﻴﺰ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ . ﻧﺰد ﻛﺴﺎﻧﻲ چﻮن اﺧﻮان اﻟـﺼﻔﺎ ،آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺻﺮﻓﺎ آﻣﻮزش دﻳﺪﮔﺎﻫﻬﺎی ﻓﻴﻠـﺴﻮﻓﺎن ﻧﻴـﺴﺖ ﺑﻠﻜـﻪ ﺟﻬﺘﮕﻴـﺮی آﻣـﻮزش ﻓﻠـﺴﻔﻪ

اﺟﺘﻨﺎب از ﺧﻄﺎ در ﺗﻔﻜﺮ و دوری از زﺷﺘﻲ در رﻓﺘﺎر اﺳﺖ . دو ﻋﻨﺼﺮ ﻋﻘﻼﻧﻴﺖ و اﺧﻼﻗـﻲ ﺑـﻮدن در روی آورد ﻟﻴﭙﻤﻦ ﻧﻴﺰ ﻣﻮرد ﺗﺄﻛﻴﺪ اﺳﺖ» .

در ذﻛﺮ ﺳﺎﺑﻘﻪ اﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻲ ﻛﻮدﻛﺎن دﻛﺘﺮ ﭼﺎووﺷﻲ ، ﺑـﻪ ﺗـﻼش اﺑﻮرﻳﺤـﺎن ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﻧﻴﺰ دراراﺋﻪ اﺛﺮی ﺑﻪ ﻧﺎم «اﻟﺘﻔﻬﻴﻢ واﺋـﻞ اﻟـﺼﻨﺎﻋﻪ اﻟﺘﻨﺠـﻴﻢ » اﺷـﺎره ﻛـﺮده است .ﺑـﺎ ﺗﺎﻣـﻞ در ﺗﻮﺿﻴﺤﺎت وی ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻗﺴﻤﺖ اول آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺑ ﺮداﺷﺖ ﻋﺎم از مﻔﻬﻮم ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻣﻨﻄﺒﻖ اﺳﺖ وﺑﺎ ﺗﻠﻘﻲ ﺧـﺎص از آ ﻣـﻮزش ﻓﻠـﺴﻔﻲ ﻛﻮدﻛـﺎن ﻛـﻪ ﻣـﻮرد ﻧﻈـﺮ ﻣﺎﺳـﺖ ﻓﺎﺻـﻠﻪ دارد وﺣﺘـﻲ در ﺗﻮﺿﻴﺤﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻼﺷﻬﺎی اﺧﻮان اﻟﺼﻔﺎ ﻧﻪ ازاﻳﻦ ﻣﻨﻈﺮ ﻛﻪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﺗﻔﻜﺮ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻳﻜﻲ از اﻫﺪاﻓﺸﺎن ﺑﻮد ﺑﻠﻜﻪ از اﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﻛﻪ اﺧﻮان اﻟﺼﻔﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ دﺷﻮار اﻧﺘﺰاﻋـﻲ را ﺑـﺮای ﻓﻬـﻢ ﻋﺎﻣـﻪ ﻣﺮدم ﺗﺴﻬﻴﻞ ﻣﻲ ﻛﺮدﻧﺪ اﺷﺎره ﻛﺮده اﺳﺖ وﻟﻲ در ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دﺧﺘﺮ ﺧﻴـﺎﻟﻲ ﻛـﻪ اﺑﻮرﻳﺤـﺎن ﻛﺘﺎب را ﺑﻪ او اﻫﺪا ﻛﺮده اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻣﺎ ﻧﺰدﻳﻚ ﺷﺪه اﺳﺖ

اﻳﻦ ﻛﺘﺎب را ﺑﻪ ﻳﻚ دﺧﺘـﺮ ﺧﻴـﺎﻟﻲ ﺗﻘﺪﻳﻢ ﻛﺮده اﺳﺖ . و از وﺻﻔﻲ ﻛﻪ ﺑﺮای اﻳﻦ دﺧﺘﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﻣـﻲ ﺗـﻮان اﺳـﺘﻨﺒﺎط ﻛـﺮد ﻛـﻪ ﻣﻨﻈـﻮرش دﺧﺘـﺮی ﺟﻮان و ﻳﺎ ﻧﻮﺟﻮان اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان رﻳﺤﺎﻧﻪ ﺑﻨﺖ اﻟﺤﺴﻴﻦ ﻳﻌﻨﻲ ﮔﻠﻲ دﺧﺖ زﻳﺒﺎ از او ﻧﺎم ﺑـﺮده اﺳـﺖ .ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﭼﻮن اﻳﻦ ﻛﺘﺎب را ﺑﺮای ﺟﻮاﻧﺎن ﺗﺄﻟﻴﻒ ﻛﺮده دﻗﻴﻘﺎً روﺷﻲ ﺑ ﻪ ﻛﺎر ﺑﺮده اﺳﺖ ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﺳـﻦ و ﺳـﺎل و روﺣﻴﺎت آنها متناسب است.

 زﻣﻴﻨﻪ ﻧﻈﺮی ﻗﺮآن، در آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺑـﻪ ﻣﻔﻬـﻮم آﻣـﻮزش ﺗﻔﻜـﺮ ﺧـﻼق واﻧﺘﻘـﺎدی ﺑـﻪ ﻛﻮدﻛﺎن ﭼﻴﺴﺖ؟

روﺷﻬﺎی ﻗﺮآﻧﻲ دراﻳﻦ ﻣﺪل آﻣﻮزﺷﻲ ﻛﺪاﻣﻨﺪ؟

ﻣﻘﺪﻣﻪای ﻛﻪ ﻣﻲآﻳﺪ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﻮال اول را ﺑﻪ ﻋﻬﺪه ﻣﻲﮔﻴﺮد :

اوﻻً: ازﻧﮕﺎه ﻗﺮآﻧﻲ ، ﻋﻘﻞ ﺟﺰ ﺑﺮﺑﺴﺘﺮ ﻋﻠﻢ ﻧﻤﻲروﻳﺪ (وﻣﺎ ﻳﻌﻘﻠﻬﺎ اﻻ اﻟﻌﺎﻟﻤﻮن . ﻋﻨﻜﺒﻮت آﻳﻪ 43)

: ﺛﺎﻧﻴﺎً راه ﻋﻠﻢ ﺑﺎ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻫﻤﻮار ﻣﻲ ﺷﻮد (ﻛﺬﻟﻚ ﻳﺒﻴﻦ اﷲ ﻟﻜﻢ آﻳﺎﺗﻪ ﻟﻌﻠﻜﻢ ﺗﻌﻘﻠﻮن . ﺑﻘﺮه آﻳـﻪ 241 )

 

از دﻳـﺪ ﻗﺮآن، آدﻣﻴﺎن ﻫﻤﮕﻲ ﺗﻮان اﻧﺪﻳﺸﻪ ورزی دارﻧﺪ و اﮔﺮ ﻣﺬﻣﺘﻲ در ﻣﻮرد ﺑﻲ ﺧﺮدی ﻋﺪه ﻗـﺮآن ای در دﻳﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد (اوﻟﻢ ﻳﺘﻔﻜﺮوا ﻓﻲ اﻧﻔﺴﻬﻢ) ( ﺳﻮره روم اﻳﻪ ) ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻋﺪم ﺗﻔﻜﺮﺷﺎ ن ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺑـﻪ دﻟﻴﻞ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺟﻬﺘﻲ ﻣﻌﻴﻦ در ﺗﻔﻜﺮ اﺳﺖ .

ﻧﻜﺘﻪ دوم : ﺗﺒﻴﻴﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﻫﻤﺎن ﺗﺄﻣﻞ در اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه و اﻳﺠﺎد ﺳـﻮال در ﺑﺮاﺑـﺮ آﻣﻮﺧﺘﻪﻫﺎی دﻳﺮوز و اﻣﺮوز اﺳﺖ ﻟﺬا ﻧﻈﺎم ﺗﺮﺑﻴﺘـﻲ ﻣﺒﺘﻨـﻲ ﺑـﺮ ﺗﺒﻴـﻴﻦ و ﺗﺤﻠﻴـﻞ اﻃﻼﻋـﺎت ﻫﻤـﺎن  اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ ﻛﺮ دن ﺗﺮﺑﻴﺖ اﺳﺖ اﺳﺎﺳﺎ زﻣﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺗﻮان روش آﻣﻮزش ﺗﺤﻠﻴـﻞ اﻃﻼﻋـﺎت و ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﻣﻌﻠﻮﻣـﺎت و ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و ﺧﻼق را در ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻄﺮح ﺳﺎﺧﺖ ﻛﻪ ﻧﻮع ﻧﮕﺎه ﻣﺎ ﺑﻪ اﻧـﺴﺎن اﻳـﻦ ﮔﻮﻧـﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻛﻪ او را ﺷﻲء ﺗﻠﻘﻲ ﻛﻨـﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴـﺖ او را ﻫـﻢ ﺻـﻨﻌﺖ و ﺻـﻨﺎﻋﺖ ﺑﭙﻨـﺪارﻳﻢ در ﻗـﺮآن، دو ﺷﻴﻮه آﻣﻮزﺷﻲ «ﻣﺘﻦ ﻣﺤﻮر » و «ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻣﺤﻮر » ﺑﺮای ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﺪن ﺑﺴﺘﺮ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﺨـﺎﻃﺒﻴﻦ ﻧﻘـﺎد ﺑـﺎ ﺗﻔﻜﺮی ﭘﻮﻳﺎ وﺧﻼق دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮد درﺷﻴﻮه ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻣﺤﻮر ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ آﻳﺎﺗﻲ اﺳﺘﺸﻬﺎد ﻛﺮد ﻛﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ در ﺑﺮاﺑـﺮ آﻧﻬـﺎ ﺧـﻮد را ﻣﻜﻠﻒ ﺑﻪ ﺗﻔﻜﺮ در ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ.

 

ﺷﻴﻮه « ﻣﺘﻦ ﻣﺤﻮر » ﻗﺮآن در اﻳﺠﺎد واﻧﮕﻴﺰش ﺗﻔﻜﺮ ﺧﻼق

ﻧﮕﺎرﻧﺪه ﺑﺮ اﻳﻦ ﺑﺎور اﺳﺖ ﻛ ﻪ ﻗﺮآن در ﻣﺘﻦ ﻏﻴﺮ داﺳﺘﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﻴﺮی از ﺷﻴﻮه ﺗﻤﺜﻴﻞ و ﻧﻤﺎد و ﻃﺮح ﺳﻮال و وارد ﻛﺮدن ﻋﻨﺎﺻﺮی ﭼﻮن دﻳﺎﻟﻮگ و ﻧﻴﺰ اﻳﺠﺎد ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺑﻬﺎم ﺑﺎ ﺣـﺬف ﻋﻤـﺪی ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺑﺮای ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺧﻮد ، ﻧﻘﺶ ﺑﺎرزی در ﻃﺮاﺣﻲ ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺧﻼق اﻳﻔﺎ ﻣﻲﻛﻨﺪ .

الف: ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻨﺼﺮ ﺣﺬف درﻣﺘﻦ ﻏﻴﺮ داﺳﺘﺎﻧﻲ ﻗﺮآن

 

ب: ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻨﺼﺮ ﺣﺬف در ﻣﺘﻦ داﺳﺘﺎﻧﻲ ﻗﺮآن

منابع:

نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی - خسرو باقری

دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت- خسرو باقری 

آموزش تفکر رابرت فیشر 

ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﺔ ﻋﻠﻤﻲ – ﭘﮋوﻫﺸﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﻗﻢ، ﺳﺎل دﻫﻢ، ﺷﻤﺎرة اول آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻲ ﻛﻮدﻛﺎن درﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﻴﻢ وﺗﺮﺑﻴﺖ اﺳﻼﻣﻲ ﻫﺎدی ﺳﻠﻴﻤﺎﻧﻲ اﺑﻬﺮی

/ 0 نظر / 132 بازدید